Hvordan selge deg selv som dyrepasser

Author picture Marte  - oppdatert: 31/05/2018

Som dyrepasser er tillit og ansvar nøkkelord. Det er viktig at dyreeiere kan være sikre på at du vil ta godt vare på deres øyensten. Men hvordan kan du vise eiere at du er en lojal og tillitsfull dyrepasser? Hvordan øker du sjansen for at dyreeiere booker deg? En av de viktigste tingene som hører til god service er god og tydelig kommunikasjon. Les våre tips om hvordan du kan selge deg selv som dyrepasser og hvordan best kommunisere med dyreeiere.

Ditt eget "utstillingsvindu"

Dyrepasser-profilen din sørger for det kritiske førsteinntrykket. I beskrivelsen og i profilen din generelt bør du gi tilstrekkelig og nyttig informasjon. Forklar tydelig hvorfor du ønsker å være dyrepasser, hva din erfaring med dyr er og akkurat hva du ønsker å tilby. For eksempel, hvis du tilbyr dyrepass hjemme hos deg selv, hva ville du gjort sammen med og for hunden når den er hos deg. Hvor mye tid vil du tilbringe sammen med hunden. Hvor kommer du til å gå tur med den osv..

Dyreeiere lurer også på hvordan du er som person, så skriv litt om deg selv og hvordan din hverdag er. Tenk på det som å skrive en jobbsøknad, bare litt mindre formelt. ;-) Les mer om hvordan den ideelle dyrepasser-profilen ser ut her.

Samtalen før selve bookingen starter

Når dyreeiere begynner å se etter sin nye dyrepasser, er det gjerne i sammenheng med ferie- eller jobbreiser. Ofte starter søket tett opp mot avreise og eier er kanskje litt stresset. Det er derfor viktig å besvare forespørselen raskt, selvom du kanskje må avvise. Svartiden din avgjør også hvor fort du klatrer i synlighet på nettsiden vår.

Om du ikke er sikker på om du ønsker å ta jobben etter å kun ha lest første meldingen fra eier; aksepter meldingen uansett slik at du kan spørre om det du måtte lure på for å muligens ville godkjenne bookingen. Hvis du ikke ønsker å ta jobben likevel kan du bare avvise når du måtte ønske det.

Det første møtet ("Meet & Greet")

Det å ha en tydelig og klar kommunikasjon betyr ikke bare å dele riktig informasjon, det betyr også å spørre masse spørsmål. Hvis du spør spørsmål om kjæledyret viser du interesse og at du tar jobben seriøst. Spør så mye du kan om personlighet, behov og vaner til dyret. Dette er viktig fordi i passeperioden er det jo du som har det fulle ansvaret for den lille. Da er det viktig å kjenne til dens vanlige oppførsel for å kunne oppdage unormal oppførsel eller sykdom.

Når dere møtes første gangen er det viktig at du er ærlig på ting du ikke har mye erfaring med for eksempel medisinering eller det å passe en stor hund. Det er ikke nødvendigvis krise om du ikke har erfaring med dette, men det er viktig at eier er klar over det. Da kan eier gi deg den informasjonen eller opplæringen du trenger for å gjennomføre passingen, evt så kan han/hun finne en annen dyrepasser. Dette er veldig vanlig og ikke noe du skal engste deg over. Det går selvsagt begge veier; du kan alltids si nei til jobben hvis du føler det ikke passer deg.

Bildeoppdateringer

Når du passer et kjæledyr anbefaler vi at du sender en bildeoppdatering til eier minst en gang per dag. For eier er det veldig godt å se hvordan dyret har det hos deg. Ta bilder av katten mens den koser seg med mat, bilder av deg og hunden på luftetur eller bilder av lekestundene deres. Aktive og fyldige oppdateringer skiller helt ok dyrepassere fra de aller beste. Så ikke vent med å oppdatere til eier selv må spørre deg; vær proaktiv!

labrador puppy met de hondenoppas
>Gjennom bildeoppdateringer kan du vise hvor gøy dere har det sammen!

Spørsmål og mulige bekymringer

Det kan skje at du merker endringer hos kjæledyret du passer som bekymrer deg. Kanskje det begynner å spise mer eller mindre, er mer redd og stresset enn det var i starten eller bare generelt endrer oppførsel. Da er det viktig å kommunisere ærlig og åpent med eier uten å skape unødvendig panikk. Hvis det er noe du ønsker å spørre om eller diskutere med eier, kan du bruke Pawshake-appen for å sende meldinger for rask og enkel kommunikasjon. Forklar situasjonen og be om tilbakemelding. Som oftest vil eier kunne gi deg nyttig informasjon. Det er tross alt eier som kjenner dyret sitt best! Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Hvis det skulle vise seg at det er vanskelig å nå dyreeier er det alltid lurt å ha fått et back-up telefonnummer eller andre nødnumre du kan prøve. Det kan være til andre familiemedlemmer eller dyrlegen eier vanligvis bruker.

Vil du bli en dyrepasser?

Feriesesongen nærmer seg, hvilket er høysesong for dyrepass. Meld deg opp som dyrepasser i dag! Det er helt gratis! :-)