Når skal man si nei til en møt og hils?

Author picture Pawshake

Så... Du er på Pawshake og alt går flott. Dere har sendt meldinger til hverandre og idag er dagen for å møtes ansikt til ansikt, en lykkens dag!

Vi sier alltid at man ikke er tvunget til å si ja til en booking etter en møt og hils... Og i de fleste tilfeller trenger man ikke tenke over hvorvidt man skal takke ja eller ikke!

Her er noen røde flagg å se etter når du er en dyrepasser eller dyreeier... Vær oppmerksom og ta veloverveide beslutninger. Du vil være sikker på at du har funnet en perfekt match mellom kjæledyr og menneske!

For å komme i gang kan du sjekke vår guide til å matche kjæledyret ditt med den rette dyrepasseren og hvordan å gjøre møt og hils på riktig måte.

Dyrepassere, her er noen punkter å tenke over som kan bety at du kanskje ikke er den rette matchen:

  • Kjæledyret er ulikt beskrivelsen deres på nettsiden, for eksempel i størrelsen - hvis du ikke kan ta på deg å passe en stor hund fordi du ikke er fysisk sterk nok til å lufte, så må du ikke si ja for å være hyggelig!
  • Kjæledyret har ikke microchip, eller er ikke vaksinert.
  • Kjæledyret passer ikke inn i timeplanen din eller i dine ledige stunder. Jobber du fulltid? Da kan det være verdt å revurdere å passe en vilter valp eller en hund av en ekstremt energisk rase som trenger flere lange turer om dagen.
  • Kjæledyret oppfører seg annerledes fra hvordan det er beskrevet. Hvis en hund er nervøs eller aggressiv, så kan man ikke stole på at den alltid vil "finne seg til rette" etter en stund med deg. 
  • Du har følelsen av at du kommer til å havne på dypt vann.

Dyreeiere, her er noen punkter å være bevisst på underveis i en møt og hils som kan bety at du bør arrangere et møte med en annen dyrepasser:

  • Dyrepasserens hjem er ikke riktig for kjæledyret ditt. Hva trenger kjæledyret ditt? Er hagen for liten, eller er det ingen hage i det hele tatt? Synes du at huset ikke ser kjæledyr-sikkert nok ut? 
  • Dyrepasseren har et arbeidsliv som ikke passer kjæledyret ditt. Har du en valp som trenger masse oppmerksomhet? Hvis dyrepasseren jobber fulltid, så kan det være greit å revurdere bookingen. 

For begge parter:

  • Møt og hils har blitt avtalt og avlyst flere ganger, eller forsinkes av ulike grunner. Så klart kan trafikken være en plage, planer kommer i veien: alt dette er forståelig. Du vil gjerne forsikre det at den nye avtalen er genuin og ikke et resultat av at den andre parten har for få timer i døgnet eller at dette ikke passer i det store og det hele.
  • Du bes å arrangere bookingen utenfor nettsiden, og å betale deler av eller hele beløpet i kontanter. Dette betyr at bookingen din ikke er forsikret og helt på utsiden av Pawshake. Vi kan ikke hjelpe noen av partene, vi kan ikke refundere noen penger og dyrepasseren får ingen tilbakemeldinger etter endt booking.
  • Du bes å gå gjennom bookingen uten en møt og hils. Du må møte den andre personen ansikt til ansikt, sammen med den pelskledde klienten! 
  • Du føler deg presset eller at den andre parten enten ikke stiller nok spørsmål eller ikke gir vekk nok detaljer, som hva å gjøre i en nødsituasjon.
  • Du føler det ukomfortabel av en eller en annen grunn. Stol på magefølelsen din, den har vanligvis rett!

Hver dag, har tusenvis av kjæledyrforeldre, dyrepassere og kjæledyr fantastiske opplevelser gjennom Pawshake. Vær smart, stol på instinktene dine og husk at du ikke er alene, så vær så snill kontakt oss når som helst hvis du er usikker på hva du skal gjøre. 

Vi snakker med Pawshakere hver eneste dag om deres erfaringer og opplevelser, og er alle erfarne dyrepassere selv, så stol på oss - vi har hørt det meste, og kan alltid peke deg i riktig retning!